Dlaczego mikroflora jelitowa jest taka ważna i jak o nią dbać? Odpowiadamy!

mikroflora jelitowa
Artykuł dodany przez alekx24 · 30-08-23 · Serce i układ krążenia

Mikroflora jelitowa stanowi obecnie przedmiot wielu badań naukowych. Odgrywa kluczową rolę w działaniu układu pokarmowego, odpornościowego, a także nerwowego. Wpływa nie tylko na stan zdrowia, ale też samopoczucie. Czym jest mikroflora jelitowa i jak o nią zadbać?

Czym jest mikroflora jelitowa?

Mikroflora jelitowa to inaczej flora bakteryjna jelit. Charakteryzuje się wyjątkową różnorodnością – zasiedla ją nawet do 1500 różnych gatunków bakterii jelitowych. Jej unikalny skład odgrywa bardzo istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Ważący prawie 2 kilogramy mikrobiom oddziałuje między innymi na:

  • trawienie, metabolizm i przyswajanie pokarmów,
  • dojrzewanie komórek układu odpornościowego,
  • tworzenie naturalnej bariery jelit,
  • wzmacnianie ochrony przed szkodliwymi patogenami i drobnoustrojami.

Jak dbać o mikroflorę jelitową?

Aby odpowiednio zadbać o mikroflorę jelitową, należy skupić się przede wszystkim na zdrowym odżywianiu i poprawie ogólnego stylu. Niekiedy wdraża się również suplementację bakterii probiotycznych oraz synbiotyków. Preparaty, które skutecznie poprawiają funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit, można znaleźć na stronie sklepu Mito-Pharma.

Dieta powinna zawierać produkty będące naturalnymi probiotykami, między innymi kiszonki oraz fermentowany nabiał. Styl życia jest niemniej ważny. Częste spożywanie alkoholu czy palenie papierosów stanowią bardzo duże ograniczenie dla poprawnej pracy mikrobioty. Porzucenie nałogów pozwoli na jej sukcesywne odbudowywanie, przywrócenie zdolności regeneracyjnych, a także poprawienie ogólnej pracy jelit.

Innym czynnikiem, który zaburza prawidłowe funkcjonowanie mikrobioty, jest stres. Warto zadbać o to, aby umiejętnie sobie z nim radzić – pomocne mogą być treningi autogenne, yoga czy psychoterapia. Bardzo ważna jest także regularna aktywność fizyczna, dzięki której można rozładować negatywne emocje.

Mikroflora jelitowa a dieta

W prawidłowym działaniu flory jelitowej ważną rolę odgrywa codzienna dieta. Włączenie do niej wartościowych produktów, uznawanych za naturalne probiotyki, wpłynie na poprawę składu mikrobioty, a co za tym idzie – funkcjonowania jelit.

Pokarmem bogatym w probiotyki są między innymi kiszonki. Kiszone ogórki, kapusta, buraki czy rzodkiewki odpowiadają między innymi za odpowiednie pH flory bakteryjnej, co wzmacnia naturalną odporność. Dodatkowo wspomagają trawienie oraz wchłanianie substancji odżywczych.

Mając na uwadze zdrowie naszych jelit, do diety warto włączyć fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurty, kefiry czy maślanki. Są one bogate w bakterie probiotyczne, które sprzyjają poprawie zdolności obronnych flory jelitowej. Doskonale sprawdzają się także do jej odbudowy oraz wzmocnienia – koniecznych np. podczas antybiotykoterapii. W diecie powinna znaleźć się także optymalna ilość błonnika pokarmowego, który ma na celu polepszenie pracy enzymów trawiennych. Znajdziemy go w produktach roślinnych (siemię lniane, łuska babki jajowatej) pełnoziarnistym pieczywie, warzywach (marchewka, buraki, kalafior, brokuł, ziemniaki), owocach pektynowych (śliwki, jabłka, morele, porzeczki, gruszki) czy ciemnych kaszach. Produkty te nie tylko wpływają na procesy trawienne organizmu, ale na długo zapewniają uczucie sytości.

Jak wspierać mikroflorę jelitową?

Poza dietą oraz zdrowym stylem życia, we wsparciu mikroflory jelitowej stosuje się także suplementy diety. Suplementy z żywymi kulturami bakterii wykazują pozytywny wpływ na działanie układu pokarmowego i poprawę ogólnego stanu zdrowia. Obecność odpowiednich szczepów bakterii, takich jak np. L. casei DG, pozwala na modulowanie flory jelitowej, a także jej regenerację. Dodatkowo dostrzega się ich związek w łagodzeniu dolegliwości towarzyszących zespołowi jelita drażliwego. Z kolei Saccharomyces boulardii wykorzystuje się podczas łagodzenia biegunek, a Lactobacillus rhamnosus podczas wspomagania leczenia nadwagi i otyłości. Ten temat wydaje się o tyle ważny, ponieważ społeczeństwo z roku na rok coraz bardziej tyje. Warto wspomnieć również o istocie łączenia probiotyków z prebiotykami w postaci synbiotyku. Należy pamiętać, żeby przed wdrożeniem suplementacji skonsultować się z lekarzem.